Laden Evenementen
  • Dit evenement is voorbij.
21 oktober 2019

De Praktijkmanager aan de Leiding

0

Steeds meer huisarts- en tandartspraktijken stellen een praktijkmanager aan. Hierdoor kan de praktijkhouder een aantal belangrijke taken op het gebied van praktijkvoering en praktijkmanagement delegeren. Daarnaast krijgt de praktijkmanager ook leidinggevende taken en fungeert zij of hij als klankbord voor de arts(en).

Leidinggeven is geen vaardigheid die eenieder ‘van nature’ gegeven is. De kwaliteit van leidinggeven heeft effecten op tal van terreinen. Een effectieve leidinggevende beïnvloedt de kwaliteit van de medewerker(s), de binding van de medewerkers met de praktijk, de sfeer op de praktijk en uiteindelijk ook de tevredenheid van de patiënten.
In veel gevallen komt de praktijkmanager ‘voort uit de groep’ en verandert zij/hij van medewerker naar manager. In deze training gaan we ook in op deze rolverandering.
Deze training biedt u inzicht, handvatten en vaardigheden waarmee u uw eigen stijl van leidinggeven kunt verbeteren. Uw eigen dagelijkse praktijk vormt het uitgangspunt voor deze training.

Voor wie?

Deze praktische training is bedoeld voor praktijkmanagers van huisarts- en tandartspraktijken die hun kwaliteit van leidinggeven willen vergroten.

Inhoud

De volgende onderwerpen komen in deze training aan de orde:

  • visies op leidinggeven
  • situatiegericht leidinggeven
  • het probleemverkennende gesprek
  • gesprekstechnieken
  • werkoverleg
  • het functioneringsgesprek
  • het correctiegesprek
  • van medewerker naar manager (hoe om te gaan met rolverandering)
  • managing the boss (hoe om te gaan met de praktijkhouder)

Programma De Praktijkmanager aan de Leiding

dag 1

09.00 – 12.30

  • Ontvangst
  • Intro, toelichting op doel, werkwijze en programma
  • Discussie in subgroepen ‘Wat is de essentie van mijn functie, en waar ervaar ik knelpunten’
  • Theorie ‘Visies op leiding geven’
  • Theorie ‘Situatiegericht Leidinggeven’
  • Vragenlijst ‘De persoonlijke stijlverdeling’
  • Theorie ‘Ontwikkelingsniveau’s’ en ‘Situatiefactoren’

Lunch

13.30 – 17.00

  • Oefening ‘Het voeren van een probleemverkennend gesprek’
  • Theorie ‘ Communicatie’
  • Theorie ‘Actief Luisteren’

Snackpauze

17.30 – 19.30

  • Werkoverleg
  • De Start van de Dag

Diner

dag 2

09.00 – 12.30

  • Doelgericht en planmatig begeleiden
  • De relatie tussen het functioneringsgesprek en het beoordelingsgesprek
  • Oefening ‘Structuur’
  • Theorie ‘Het Gesprek’
    • De fasen
    • De voorbereiding
    • Bespreking van de onderwerpen
    • A-4 procedure
  • Oefening ‘Het Functioneringsgesprek’

Lunch

13.30 – 17.00

  • Theorie ‘Het correctiegesprek’
    • ‘De tolerantieschaal’
    • ‘Stijlen van corrigeren’
  • Oefening ‘Het voeren van een correctiegesprek’
  • Evaluatie en afsluiten

dag 3

09.00 – 12.30

  • Uitwisselen praktijkervaringen
  • Theorie en oefening ‘Het geven en ontvangen van feedback’
  • Oefeningen “Het geven en ontvangen van kritiek” en “Het afwijzen van een verzoek”
  • Vragenlijst en theorie ‘Conflict hanteren en -bemiddeling’
  • Oefening ‘Conflictbemiddeling’

Lunch

13.30 – 17.00

  • Van medewerker naar manager (hoe om te gaan met rolverandering)
  • Managing the boss (hoe om te gaan met de praktijkhouder)
  • Omgaan met weerstand

Werkwijze

Deze training is zeer praktijkgericht. De dagelijkse praktijk van de deelnemers geldt als uitgangspunt. De verhouding theorie/praktijk is 30/70. Theoretisch presentaties van de trainer wordt direct vertaald naar concreet gedrag. Dit wordt middels rollenspellen geoefend. De deelnemers ontvangen een uitgebreide syllabus als naslagwerk.

Start: 21 oktober 2019 om 09:00
Einde: 4 november 2019 om 12:30
Prijs: €1695
Categorie:
Website: Bezoek ticketpagina

Review

 

Leave feedback

21 oktober 2019

Start: 21 oktober 2019 om 09:00
Einde: 4 november 2019 om 12:30
Prijs: €1695
Categorie:
Website: Bezoek ticketpagina
Roovos Organisatieontwikkeling
Telefoon: +31 20 330 6184
Email:
Website: Bezoek website organisator