Lastige Situaties
In module 2 staat de rol van de tandarts als leidinggevende ook centraal. Leiding geven is een vak apart. Veelal moeten tandartsen dit ‘vak’ in de praktijk leren. Toch komt u in die praktijk voor situaties te staan waarvan u zich afvraagt hoe daar mee om te gaan. Soms is niet alles ‘koek en ei’.
In deze module besteden voor vooral aandacht aan de moeilijkere communicatieve situaties. Veel aandacht zal besteed worden aan de invloed van het eigen gedrag op het gedrag van de ander (de assistente).
Voor wie?
Deze praktische training is bedoeld voor tandartsen die ook de lastige situaties in het team het hoofd willen kunnen bieden.
“Personeel, patiënten, de tandarts professioneel en de tandarts privé, ze komen aan bod in deze cursus: praktische psychologie!”
Jaap Rietveld, tandarts, Rotterdam
Inhoud
De volgende onderwerpen komen in deze training aan de orde:
- omgaan met non-coöperatief gedrag
- emoties
- assertiviteit
- conflict hanteren
- motivatie
Leerdoelen
Na afloop van deze training kent u de psychologische achtergronden van een aantal vormen van ‘lastig’ gedrag. Tevens kent u effectieve interventievormen en kunt u deze toepassen.
vrijdag
12.30 – 13.30
Ontvangst met lunch
13.30 – 17.00
- Welkom, introductie, kennismaken
- Samenvatting ‘Situatiegericht Leidinggeven’
- Inventarisatie leerdoelen
- Theorie: ‘Verschillen in beleving’
- Theorie: ‘Omgaan met non-coöperatief gedrag’
Snackpauze
17.30 – 19.30
- Theorie ‘Assertiviteit’
- Vragenlijst: ‘Uw mate van assertiviteit’
- Oefeningen: ‘Het assertief afwijzen van een verzoek/geven van kritiek’
20.00
diner
zaterdag
09.00 – 12.30
- Theorie: ‘Conflicthantering’
- Vragenlijst: ‘Eigen gedrag in conflictsituaties’
- Theorie: ‘Conflictdiagnose’
- Oefening: ‘Belangenconflict’
- Theorie: ‘De leidinggevende als bemiddelaar’
- Oefening: ‘Conflictbemiddeling’
12.30 – 13.30
Lunch
13.30 – 16.30
- Theorie ‘Motivatie’
- ‘De fasen van motivatie en demotivatie’
- ‘Motivatie volgens Maslow en Herzberg’
- ‘Waar loopt u op?’
- Oefening ‘Het voeren van een motiverend gesprek’
16.30 –
- Evaluatie en afsluiten
- Borrel
Werkwijze
Deze training is zeer praktijkgericht. De dagelijkse praktijk van de deelnemers geldt als uitgangspunt. De verhouding theorie/praktijk is 30/70. Theoretische presentaties van de trainer wordt direct vertaald naar concreet gedrag. Dit wordt middels rollenspellen geoefend. Daarnaast wordt gewerkt met groepsdiscussies, videomodellen, checklists en individuele presentaties.
Het aantal plaatsen is beperkt.