Laden Evenementen
  • Dit evenement is voorbij.
14 oktober 2019

Patiëntgerichte Communicatie

0

Achtergrondinformatie

De tijd dat de patiënt met een hoge mate van respect en afstand de tandarts tegemoet trad lijkt achter ons te liggen. De patiënt stelt zich meer en meer op als veeleisende consument en ziet de tandarts als leverancier van een dienst. Daarnaast wordt van de tandarts verwacht dat deze zich niet meer alleen richt op de mondzorg, maar dat ook aandacht besteed wordt aan de persoon. Zo zien we dat in de basisopleiding meer aandacht besteed wordt aan zaken als sociale tandheelkunde en gesprekstechniek.
Deze veranderingen vereisen ook een verandering in vaardigheden, niet alleen voor de tandarts, maar ook voor diens assistent(e). Immers, zij of hij is meestal degene die het eerste contact met de patiënt heeft.

Voor wie?

Deze praktische training is bedoeld voor balie- en stoelassistenten die de kwaliteit van hun communicatieve vaardigheden willen vergroten.
Deze cursus staat ook open voor doktersassistenten.

Inhoud

De volgende onderwerpen komen in deze training aan de orde:

  • Communicatie
  • De telefoon als communicatiemiddel
  • Gesprekstechnieken
  • Omgaan met lastig gedrag
  • De angstige patiënt

09.00 – 12.30

  • Ontvangst
  • Intro, toelichting op doel, werkwijze en programma
  • Theorie ‘ Communicatie’
    • (Zender/Ontvanger, Ruis, Referentiekader, etc).
    • Oefening: Structuur
    • Oefening: Stimuleren en Reguleren.
  • Theorie ‘Actief Luisteren’
  • Theorie ‘De Telefoon als Communicatiemiddel’

Lunch

13.30 – 17.00

  • Theorie ‘De eigen beleving (het spanningsveld tussen gedrag, gedachten en gevoel)’
  • Theorie ‘Emoties en hun functie’
  • Theorie ‘Omgaan met emoties en lastig gedrag’
  • Rollenspellen “Omgaan met de verschillende vormen van non-coöperatief gedrag”
    Leerdoel: het adequaat reageren op het gedrag van de ander en het sturen van de eigen beleving.
  • Evaluatie en afsluiten

Leerdoelen

Na deze praktische training ken je de algemene principes van de verbale en non-verbale communicatie en de gesprekstechnieken en ben je in staat verschillende gesprekken met de patiënt (en collega’s) te voeren. Tevens kan je het lastige gedrag begrijpen en ombuigen.

Werkwijze

Deze training is zeer praktijkgericht. De dagelijkse praktijk van de deelnemers geldt als uitgangspunt. De verhouding theorie/praktijk is 30/70. Theoretisch presentaties van de trainer wordt direct vertaald naar concreet gedrag. Dit wordt middels rollenspellen geoefend. Daarnaast wordt gewerkt met groepsdiscussies, vragenlijsten, en checklists. De deelnemers ontvangen overzichtelijke syllabus, waarin de theorie uitgebreid behandeld wordt.

Ook als maatwerk training voor uw praktijk

Deze cursus kan ook speciaal voor uw praktijk verzorgd worden. Het programma wordt in overleg met de praktijkhouder en/of de assistenten samengesteld. In sommige praktijken wordt bijvoorbeeld van de assistente verwacht dat zij aan nieuwe patiënten uitlegt waarom een OPG gemaakt moet worden, en vervolgens eventuele weerstanden of misverstanden kan wegnemen.
In andere praktijken is niet de communicatie met de patiënt het onderwerp van de training, maar staat meer de onderlinge communicatie en samenwerking centraal.
Niet alleen de inhoud van het programma, maar ook de duur kan variëren: van een enkele middag of avond, tot meerdere (zater)dagen.De cursusprijs wordt in dit geval bepaald aan de hand van de duur en is onafhankelijk van het aantal cursisten.

Date: 14 oktober 2019
Time: 09:00 - 17:00
Prijs: €395
Categorie: , ,
Website: Bezoek ticketpagina

Review

 

Leave feedback

14 oktober 2019

Date: 14 oktober 2019
Time: 09:00 - 17:00
Prijs: €395
Categorie: , ,
Website: Bezoek ticketpagina
Roovos Organisatieontwikkeling
Telefoon: +31 20 330 6184
Email:
Website: Bezoek website organisator